AoTapete Vermelho ~ Over De Rode Loper

Umberto França

Vanaf de eerste keer dat mijn moeder, Ali Kolman, vertelde over Umberto França, begin jaren ’70, was ik gefascineerd door haar verhalen over hem. Hij zat bij haar op de Rietveld Academie in dezelfde klas als Charlotte Mutsaers en Kees Slegt, interessante figuren, maar Umberto stak de kroon. Niet omdat hij Braziliaan was of omdat zijn moeder een Indiaanse was met 20 kinderen waarvan hij de 19e was, ook niet omdat hij vluchteling was. Wat mij trof als een vlammende pijl was zijn magie. Die had ik gezocht in boeken over sterren en planeten, kruiden en bomen, stenen en dieren. Ineens kwam de magie ons huis binnen, onze tuin. Umberto. Zoals hij danste door de tuin, de zon groette en de maan, een bezem zag en erop ging zitten op een manier dat het louter pret was om een bezem als stokpaardje te gebruiken. Umberto kwam uit een wereld vol mysterie en dat leefde hij dag en nacht. Hij at een mango, het sap druipend langs zijn soepele vingers tot hij bij de pit was. Die gooide hij niet weg en pootte hij niet; hij keek naar de pit en zag iets wat wij niet zagen: hij trok de taaie mangodraden die nog aan de pit hingen sierlijk naar alle kanten en toen was het een vis en zagen wij het ook. In zijn ogen was alles bezield en die ziel gaf hij mee aan zijn schilderijen. Waar Umberto was, verdween het grijs, ons kikkerlandje vlamde op in kleur.

Umberto França
Umberto França

Na de Rietveld, en ook al tijdens, exposeerde hij kriskras in Nederland en gaf overal les in Culturele Centra en Musea. Na tien jaar Kikkerland verlangde hij terug naar de warmte van zijn geboorteland en keerde terug. Onder soms bizarre en moeilijke omstandigheden groeide hij uit tot een alom gewaardeerd kunstenaar en leraar.

Op dit moment werkt hij met de zuivere pigmenten waar hij altijd mee werkt aan zijn grootste expositie tot nog toe: AO TAPETE VERMELHO, Over de Rode Loper. Deze loper kun je in wording zien op de video hieronder, een en al kleur en magie. Deze Rode Loper staat symbool voor discriminatie en dat dit moet ophouden. Hij begint op de stoep en leidt de bezoeker binnen in de meest prestigieuze expositieruimte van Rio de Janeiro, het Centro Cultural Justiça Federal.
In de galerieën komen drie monumentale werkstukken van Umberto van 29 november tot 23 februari. Bovendien zijn er in deze drie maanden interactieve performances.

Umberto França ~ performance mens en schilderij
Umberto França ~ performance mens en schilderij

Natuurlijk is er bij Umberto’s expositie speciale aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Waarom vertel ik dit.
Allereerst omdat mijn moeder in de Andere Wereld danst en jubelt hoe fantastisch Umberto bezig is. Ik zie haar de vuist vrolijk ballen in de lucht.
Ik vertel het ook omdat dit ongeëvenaarde project bijna in het water viel doordat de Bradesco Seguros, de Braziliaanse bank die het project zou sponsoren, af liet weten door de actuele Braziliaanse politieke situatie. Maarrr. De expositie gaat door. Umberto ten voeten uit. De wereld draait niet op geld maar op geest. Wie zo in elkaar zit, trekt magie aan en wat gebeurt?

De benodigde pigmenten, en dat zijn er veel voor een loper van dit formaat, werden geschonken door VAN BEEK Artsupplies uit Amsterdam. Volgende vraag was hoe deze pigmenten in Rio konden belanden. Bij overzeese pakketten gaat veel verloren. Langs magische weg dook de juiste persoon op en nam alles mee naar Rio! De pigmenten zijn er, de spirit is er, nu alleen nog ca. 19.000 Braziliaanse Reaalen.
Het volgende wonder was aan de beurt.

In no time organiseerden Umberto’s Braziliaanse vrienden en fans een crowdfunding voor AoTapeteVermelho. De helft van het kapitaal is er nu. Waarom zou de andere helft niet uit ons Kikkerlandje komen? Dacht ik.
Welgemoed opende ik dus mijn rekening. Kon ik het niet overmaken naar Brazilië! Moest ik Paypall hebben. Of een Creditcard. Mijn bank gebeld.
Het kon niet. Echt niet. Werkelijk niet.

Hier dook het volgende wonder op in de persoon van Max Westerman. Hij heeft het allemaal. Het maakt Max niets uit dat ik hem niet ken en hij mij niet. Ik mag het geld overmaken naar zijn Nederlandse rekening en hij heeft het meteen naar Umberto gestuurd!

Als er één schaap over de dam is, kunnen jullie er ook over. Met 5 euro of 100, maakt niet uit. Als je mee wilt doen, juicht het aan deze kant van het grote water en aan de overkant. Laat maar weten via een mailtje naar info@annevellinga.nl of maak het kenbaar in een reactie, dan vind ik jou wel.

Umberto is al blij bij het idee en als dank krijg je een eervolle naamsvermelding op de expositie, bovendien mag je een kunstwerk van hem uitkiezen voor de helft van de prijs. Dat kun je zien en lezen via de link, ook als je geen Braziliaans verstaat. Voor de koers deel je een Reaal door (bijna) vier en daarna door de helft.
Umberto zorgt ervoor dat het langs magische wijze bij jou komt.

Lees en bekijk alles hier: http://www.benfeitoria.com/aotapetevermelho

Of klik op de video, hoor Umberto, zie De Rode Loper en zijn kunstwerken en laat je vollopen met kleur.

Met liefs van Umberto en van Max en van mij

Inmiddels is Umberto al een heel eind op streek, kijk maar:

Umberto Franco werkend aan
Umberto Franco werkend aan de rode loper

Het bijzondere is dat er mensen blijven ‘binnendruppelen’ die mee willen doen en dat de meesten Umberto nog niet kenden. Dat maakt het project nog mooier en ons driedubbel blij!

11 thoughts on “AoTapete Vermelho ~ Over De Rode Loper

  1. Ellie Schmitz

    Anne, geweldig bericht heb je geschreven! Je hebt al eerder over Umberto Franca, De Rode Loper en ook over je ‘moeder en Umberto’ geschreven, meen ik….het heeft mij destijds al geraakt. Een geweldig idee van jou via deze weg aandacht te vragen voor de ‘Reaalen’. Ik doe mee!!

    Reply
    1. Anne Post author

      Dat je dat nog weet, Ellie, dat maakt mijn hart warm – mijn woorden komen echt in jouw hart terecht…
      Ik stuur je de gegevens per PB!

      Reply
  2. Marcelle Barion

    Prachtig Anne, dat je dit zo krachtdadig geregeld hebt. Veel kan ik niet besteden, maar deze oproep van jou en Ali kan ik moeilijk onbeantwoord laten. Hartelijke groeten van Marcelle Barion

    Reply
    1. Anne Post author

      Aal geeft ons een warme knipoog, Marcelle. Ik stuur je de gegevens van Max, niet van de zak van Max, maar van Westerman, een toepasselijke naam voor een man die zich vanuit Nederland in het westen gevestigd heeft en nu onze warme bijdragen veilig van oost naar west brengt! Lieve groet, Anne

      Reply
  3. Irene

    Ben verbaasd en verwonderd over je veelzijdigheid. Dat je naast je ingewikkelde verbouwing en verhuizing en ondanks een vervelend fietsongeval ertoe komt te schrijven over de meest uiteenlopende zaken. Nu dus weer je inzet voor Umbert França. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van hem gehoord of gezien. Schande? Maar nu wel en ik doe mee.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *